Nå skal
jeg gi et lite sammendrag av en artikkel skrevet av
Odd Ivar
Strandkleiv på elevsiden.no som heter Hva er lykke?
Hvordan vi har det og hvor
lykkelige vi er et grunnleggende spørsmål for alle mennesker. Ved å sammenligne
egen opplevelser med de kriteriene vi har avgjør vi selv hvor lykkelige vi er.
Lykke blir sett på som et positivt mål, noe man ønsker å oppnå, ved at de
positive sidene ved livet, overskygger de negative. Har man over lang tid en
overvekt av positive affekter vil man evaluere seg selv som lykkelig.
Den evalueringen man gjør i forhold
til hvor lykkelig man er har også sammenheng med hvordan man ser på ting. Alle
mennesker har ulike standarder som de måler opplevelser opp mot og ut ifra de
kriteriene gjør man opp en status om hvordan man har det. Legger man merke til
de positive aspektene ved hendelser, vil man være lykkeligere enn en som
fremhever de negative. Å se på glasset som halvfullt, ikke halvtomt er et
klassisk eksempel.
Andre mer konkrete faktorer for
grad av lykke kan også være om vi oppnår målene våre, holder på med givende og
interessante aktiviteter eller om livet ble som forventet.
Noen forskere har også sett på om
lykke kan være arvelig. De kom frem til at arv og opplevelser har like stor del
i en persons grad av lykke. I tillegg ser materielle goder ut til å ha lite å
si når det gjelder lykke.
For elever utgjør skolen en utrolig
stor del av hverdagen og er derfor en viktig bidragsyter og har stor påvirkning
på elevenes lykkefølelse. Generell trivsel, motivasjon og personlig utvikling
er faktorer som avgjør om skolen oppfattes som et positivt innsalg i elevenes
liv. Det er viktig at skolen hjelper eleven til å oppnå disse faktorene.
Spesielt sosial og faglige
kompetansen er viktig i forhold til elevenes lykke og dette er skolen i stor
grad en viktig institusjon der denne utviklingen skjer. Skolen må legge til
rette for et læringsmiljø hvor alle, uansett evner og forutsetninger kan lykke
faglig og sosialt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar